Met PRT leggen we de lat steeds hoger
‘Tijdens de PRT-behandeling werk je met prompts*,’ legt Mirjam uit. ‘Je begint met een voorzeg-prompt, bijvoorbeeld door telkens het woord ‘bal’ te benoemen terwijl je de bal geeft. Door de vragende toon, hoop je dat het kind het woord nazegt.’
‘Een volgende stap is een kleine pauze tussen de voorzeg-prompt en het geven van de bal. Zodra het kind zelf het woord zegt, beloon je het door de bal direct te geven. Soms zitten daar stapjes tussen, bijvoorbeeld als het kind alleen nog maar wijst of kijkt naar de bal. Dat is ook goed, want dat zijn de eerste vormen van contact maken.’
Rosa vult aan. ‘Uiteindelijk wil je dat het kind denkt, ‘hé, als ik iets zeg dan krijg ik het ook direct’. Het kind krijgt een beloning en heeft een succes-ervaring. Dat breiden we met de PRT steeds verder uit. Op welk niveau het kind uiteindelijk leert te communiceren verschilt. Het ene kind kan vragen stellen, terwijl we bij een ander al blij zijn als die leert wijzen. Met PRT leggen we de lat steeds hoger.’