Managementopdrachten tijdens de opleiding tot klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog

Managementopdrachten tijdens de opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog
Managementopdrachten tijdens de opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog

Ongeveer een derde van de opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog bestaat uit het uitvoeren van management-opdrachten en wetenschappelijk onderzoek.

Tijdens de management-opdrachten identificeer je problemen in het zorgproces en werk je aan verbeterplannen. Dat zijn management-projecten die er toe doen, zodat je tijdens jouw leerproces ook echt een bijdrage levert aan het verder brengen van de zorg.

Onderstaand vind je voorbeelden van managementopdrachten. Dat geeft jou een idee van de mogelijkheden bij GGz Centraal.

Virtual Reality in de zorg

Interactief Behandelplan in the kinder- en jeugdpsychiatrie

Klinisch psycholoog i.o. Francesca Zaat ontwikkelde via de Design Thinking-methode het Interactief Behandelplan. Dat is een innovatie waarmee jongeren zélf behandeldoelen vormgeven.

Zo ervaren ze meer regie en begrijpen ze beter hoe de behandeling hun helpt bij het bereiken van hun doelen. En kunnen naasten makkelijker worden betrokken.

Luister de podcast over het interactief behandelplan

Lees het artikel over het interactief behandelplan

PrOMO: extra scholing voor masterpsychologen

Tijdens haar opleiding tot klinisch psycholoog ontwikkelde Jory Schoondermark het scholingstraject PrOMO, waarmee startende masterpsychologen en orthopedagogen extra scholing krijgen over praktische onderwerpen in het werk.

De lessen worden verzorgd door collega’s die zelf in opleiding zijn tot GZ-psycholoog, klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog. Voorafgaand aan de lessen volgen zij een training didaktiek en werkvormen, zodat zij tegelijk ervaring opdoen in lesgeven.

Virtual Reality in de zorg

Virtual Reality in de zorg

Tijdens zijn opleiding tot klinisch psycholoog implementeerde Niels Kool virtual reality (VR) in behandelingen. Hij vroeg VR-brillen aan via de afdeling Innovatie en zorgde voor een systeem waardoor zijn hele team de techniek gebruikt in hun behandelingen.

Een verrijking voor de behandeling, voor zowel patiënten als behandelaren. Want VR is een laagdrempelige manier om exposure toe te passen én leuk om mee te werken.

Lees het artikel over virtual reality

Transitiepsychiatrie

Transitiepsychiatrie

Er bestaat een grote kloof tussen kinder- en jeugdpsychiatrie en de volwassenenzorg. In haar managementopdracht keek klinisch psycholoog Corine ter Burg naar praktische manieren om de transitiepsychiatrie te verbeteren.

Lees het artikel over transitiepsychiatrie

Bijdragen aan het verbeteren van zorg

Tijdens jouw opleiding tot klinisch (neuro)psycholoog werk je aan verbeteringen in het zorgproces. Concreet en praktisch, zodat jouw leerproces tegelijk de organisatie verder brengt.

Lees meer over de opleiding tot klinisch psycholoog
Lees meer over de opleiding tot klinisch neuropsycholoog

Heb je vragen over de opleiding tot klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog?

Voor meer informatie over de P-opleiding bij GGz Centraal kun je contact opnemen met:

Ellen Ruiter, secretaresse P-opleiding
06 2343 6471